Digital Concepts Factory | DCF

Nederlandse olympiërs lonken naar sponsorgeld bedrijfsleven

dcf_PatrickvanLuijk

Richard Smit
Amsterdam


Olympische sporters gaan de dalende sponsorinkomsten in de sport te lijf met een eigen initiatief. 

Met een Nationale Sport Sponsoring Programma 3.0 (NSSP) proberen ze bedrijven te verlokken om meer geld te steken in de Nederlandse breedtesport en topsport.

Op zoek naar sponsors

Voor de sportwereld is dat geen moment te vroeg. De meeste sportbonden staan in het rood. Twee derde zit zonder hoofdsponsor en 80% heeft recentelijk personeel moeten ontslaan, zo bleek vorige week uit een inventarisatie van het AD. De meeste Nederlandse topsporters zijn op zoek naar sponsors.

‘De laatste jaren hebben we daar veel problemen mee’, zegt sprinter en tweevoudig olympiër Patrick van Luijk, initiatiefnemer van het sponsorprogramma. ‘Ik zie het in mijn eigen sport, de atletiek, maar zelfs de toppers hebben moeite om aan een nieuwe sponsor te komen. Kijk maar naar Sven Kramer.’

Het rendement inzichtelijk maken

Van Luijk vreest dat door het wegblijven van sponsors sporttalenten zullen wegvallen. ‘We moeten nieuwe manieren bedenken waarop NOC-NSF een talentenprogramma kan blijven ontwikkelen.’ Voorlopig doet hij dat met een handvol andere topsporters.

Met het programma willen de sporters het rendement van sportsponsoring inzichtelijk maken. Van Luijk: ‘Alles in de sport meten we, alleen de sportsponsoring niet.’ Als ook die effecten meetbaar zijn, hopen de sporters het bedrijfsleven over te halen om minimaal 1% van het marketingbudget, oftewel € 62 mln, te besteden aan sportsponsoring.

De sponsoreuro realtime meetbaar

Voor de rendementsmeting werken de sporters samen met João Varela, die bekendheid verwierf als LPF-Kamerlid en een achtergrond heeft in accountancy en marketing. ‘Sponsoring wordt vaak gezien als kostenpost, omdat je niet kunt meten wat die aan de kassa oplevert’, zegt Varela. ‘Ik ben gaan nadenken hoe je dat spoor kunt volgen.’

Varela beweert iets bedacht te hebben waardoor het effect van de sponsoreuro zowel op internet als in de echte wereld realtime meetbaar is, zodat bedrijven hun sponsoracties elk moment kunnen bijsturen. Dat klinkt als de heilige graal waar grote sportsponsors en sportmarketingbureaus al lang naar zoeken, maar Varela wil niet kwijt hoe het instrument werkt.

Vertrouwen

‘Sommige aspecten daarvan zijn moeilijk te patenteren en als ik het kan bedenken, kan iedereen het kopiëren’, zegt hij. Varela heeft de zogeheten Brand Reflex Tool verder ontwikkeld met experts uit de ICT, marketing en accountancy, onder wie Evert Jaap Lugt, oprichter van de Aziatische mobiele berichtendienst Nimbuzz.

Het NSSP-programma is gepresenteerd aan de sportbonden en sportkoepel NOC-NSF. ‘Wij verwelkomen elk initiatief dat sponsoring stimuleert’, zegt Geert Slot van NOC-NSF. ‘Het zal zich moeten bewijzen, maar als het doet wat het zegt dat het doet, is het geweldig. Het wekt in ieder geval vertrouwen dat sporters zich hieraan willen verbinden.’

Overtuigen

NOC-NSF juicht een ondernemender houding van sportbonden en sporters toe. ‘We zien dat de vaste inkomstenstromen teruglopen’, zegt Slot. ‘De gelden uit de Lotto zullen volgend jaar opnieuw dalen. Bij de Rijksoverheid hebben we bezuinigingen nog kunnen afhouden, maar de gemeentelijke bijdragen lopen ook terug.’

Kiki Bertens, de hoogst genoteerde vrouw in het Nederlandse tennis, zegt zelf ook te merken dat het steeds lastiger wordt om een sponsor te vinden. Daarom steunt ze het programma, zodat voor sportsponsors duidelijk wordt wat ze voor hun investeringen terugkrijgen. ‘Ik denk dat we ze hiermee kunnen overtuigen.’

In gesprek mogelijke sponsors

Nu het programma is bekendgemaakt, zullen Varela en Van Luijk in gesprek gaan met mogelijke sponsors. Zij richten zich in eerste instantie op fabrikanten van supermarktartikelen, autofabrikanten, reisorganisaties, supermarktketens en telecomaanbieders. Volgens de initiatiefnemers hebben enkele Aziatische merken al enthousiast gereageerd en lopen er gesprekken met een Duitse sponsor en een Duitse bond.

Digital Concepts Factory | DCF

Nederlandse olympiërs lonken naar sponsorgeld bedrijfsleven

dcf_PatrickvanLuijk

Richard Smit
Amsterdam


Olympische sporters gaan de dalende sponsorinkomsten in de sport te lijf met een eigen initiatief. 

Met een Nationale Sport Sponsoring Programma 3.0 (NSSP) proberen ze bedrijven te verlokken om meer geld te steken in de Nederlandse breedtesport en topsport.

Op zoek naar sponsors

Voor de sportwereld is dat geen moment te vroeg. De meeste sportbonden staan in het rood. Twee derde zit zonder hoofdsponsor en 80% heeft recentelijk personeel moeten ontslaan, zo bleek vorige week uit een inventarisatie van het AD. De meeste Nederlandse topsporters zijn op zoek naar sponsors.

‘De laatste jaren hebben we daar veel problemen mee’, zegt sprinter en tweevoudig olympiër Patrick van Luijk, initiatiefnemer van het sponsorprogramma. ‘Ik zie het in mijn eigen sport, de atletiek, maar zelfs de toppers hebben moeite om aan een nieuwe sponsor te komen. Kijk maar naar Sven Kramer.’

Het rendement inzichtelijk maken

Van Luijk vreest dat door het wegblijven van sponsors sporttalenten zullen wegvallen. ‘We moeten nieuwe manieren bedenken waarop NOC-NSF een talentenprogramma kan blijven ontwikkelen.’ Voorlopig doet hij dat met een handvol andere topsporters.

Met het programma willen de sporters het rendement van sportsponsoring inzichtelijk maken. Van Luijk: ‘Alles in de sport meten we, alleen de sportsponsoring niet.’ Als ook die effecten meetbaar zijn, hopen de sporters het bedrijfsleven over te halen om minimaal 1% van het marketingbudget, oftewel € 62 mln, te besteden aan sportsponsoring.

De sponsoreuro realtime meetbaar

Voor de rendementsmeting werken de sporters samen met João Varela, die bekendheid verwierf als LPF-Kamerlid en een achtergrond heeft in accountancy en marketing. ‘Sponsoring wordt vaak gezien als kostenpost, omdat je niet kunt meten wat die aan de kassa oplevert’, zegt Varela. ‘Ik ben gaan nadenken hoe je dat spoor kunt volgen.’

Varela beweert iets bedacht te hebben waardoor het effect van de sponsoreuro zowel op internet als in de echte wereld realtime meetbaar is, zodat bedrijven hun sponsoracties elk moment kunnen bijsturen. Dat klinkt als de heilige graal waar grote sportsponsors en sportmarketingbureaus al lang naar zoeken, maar Varela wil niet kwijt hoe het instrument werkt.

Vertrouwen

‘Sommige aspecten daarvan zijn moeilijk te patenteren en als ik het kan bedenken, kan iedereen het kopiëren’, zegt hij. Varela heeft de zogeheten Brand Reflex Tool verder ontwikkeld met experts uit de ICT, marketing en accountancy, onder wie Evert Jaap Lugt, oprichter van de Aziatische mobiele berichtendienst Nimbuzz.

Het NSSP-programma is gepresenteerd aan de sportbonden en sportkoepel NOC-NSF. ‘Wij verwelkomen elk initiatief dat sponsoring stimuleert’, zegt Geert Slot van NOC-NSF. ‘Het zal zich moeten bewijzen, maar als het doet wat het zegt dat het doet, is het geweldig. Het wekt in ieder geval vertrouwen dat sporters zich hieraan willen verbinden.’

Overtuigen

NOC-NSF juicht een ondernemender houding van sportbonden en sporters toe. ‘We zien dat de vaste inkomstenstromen teruglopen’, zegt Slot. ‘De gelden uit de Lotto zullen volgend jaar opnieuw dalen. Bij de Rijksoverheid hebben we bezuinigingen nog kunnen afhouden, maar de gemeentelijke bijdragen lopen ook terug.’

Kiki Bertens, de hoogst genoteerde vrouw in het Nederlandse tennis, zegt zelf ook te merken dat het steeds lastiger wordt om een sponsor te vinden. Daarom steunt ze het programma, zodat voor sportsponsors duidelijk wordt wat ze voor hun investeringen terugkrijgen. ‘Ik denk dat we ze hiermee kunnen overtuigen.’

In gesprek mogelijke sponsors

Nu het programma is bekendgemaakt, zullen Varela en Van Luijk in gesprek gaan met mogelijke sponsors. Zij richten zich in eerste instantie op fabrikanten van supermarktartikelen, autofabrikanten, reisorganisaties, supermarktketens en telecomaanbieders. Volgens de initiatiefnemers hebben enkele Aziatische merken al enthousiast gereageerd en lopen er gesprekken met een Duitse sponsor en een Duitse bond.